Praktijk Hoek Melkweg - Studentenhulpverlening

Situaties waarin we contact met anderen hebben, kunnen ons onzeker maken. Het kan zijn dat we ons de mindere voelen, bang zijn om afgewezen te worden of confrontaties vermijden.


 

We weten ons daardoor geen houding te geven, komen niet voor onszelf op en bewaken onze grenzen niet. Achteraf weten we vaak wel hoe we hadden willen reageren.

 

Voorbeelden zijn:

  • Een gesprek met je docent, baas, directeur, arts e.d.
  • Contact leggen met iemand die je aantrekkelijk vindt
  • Een gesprek gaande houden
  • Iets voor jezelf vragen
  • Nee zeggen als iemand jou iets vraagt wat je niet wilt
  • Kritiek geven
  • Reageren op iemand die jou bekritiseert
  • Je ergernis uiten
  • Waardering uitspreken en ontvangen
  • Voor een groep spreken
  • Werken terwijl anderen naar je kijken
  • Langs een vol terras of een groep mensen lopen

 

Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf met respect voor de ander. Deze vaardigheid kun je leren.

 

In de training oefen je met elkaar een aantal sociale basisvaardigheden. Deze geven je inzicht en houvast in situaties die je moeilijk vindt.

Je kunt verschillende manieren van gedrag uitproberen en je eigen stijl van assertief zijn ontwikkelen. Daarbij krijg je steun en feedback van de andere groepsleden. Om je eigen te maken wat je in de training leert, krijg je huiswerkopdrachten. Ook doen we bewustzijnsoefeningen die je thuis met behulp van deze filmpjes kunt oefenen.

 

  • 6 tot 8 deelnemers
  • 8 bijeenkomsten van 2 uur
  • Groningen: maandag 13 maart 2017 - 19.00 - 21.00 uur

 

 

aanmeldknop-klein

 

Lijkt een assertiviteitstraining je iets?